Законодательные акты


Конституции разных стран


державного майна Укра•ни, Голову Державного комўтету телебачення ў
радўомовлення Укра•ни;
   15) утворюї, реорганўзовуї та лўквўдовуї за поданням Прем'їр-мўнўстра
Укра•ни мўнўстерства та ўншў центральнў органи виконавчо• влади, дўючи в
межах коштўв, передбачених на утримання органўв виконавчо• влади;
   16) скасовуї акти Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни та акти Ради мўнўстрўв
Автономно• Республўки Крим;
   17) ї Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил Укра•ни; призначаї
на посади та звўльняї з посад вище командування Збройних Сил Укра•ни,
ўнших вўйськових формувань; здўйснюї керўвництво у сферах нацўонально•
безпеки та оборони держави;
   18) очолюї Раду нацўонально• безпеки ў оборони Укра•ни;
   19) вносить до Верховно• Ради Укра•ни подання про оголошення стану
вўйни та приймаї рўшення про використання Збройних Сил Укра•ни у разў
збройно• агресў• проти Укра•ни;
   20) приймаї вўдповўдно до закону рўшення про загальну або часткову
мобўлўзацўю та введення воїнного стану в Укра•нў або в окремих ••
мўсцевостях у разў загрози нападу, небезпеки державнўй незалежностў
Укра•ни;
   21) приймаї у разў необхўдностў рўшення про введення в Укра•нў або в
окремих •• мўсцевостях надзвичайного стану, а також оголошуї у разў
необхўдностў окремў мўсцевостў Укра•ни зонами надзвичайно• екологўчно•
ситуацў• - з наступним затвердженням цих рўшень Верховною Радою Укра•ни;
   22) призначаї третину складу Конституцўйного Суду Укра•ни;
   23) утворюї суди у визначеному законом порядку;
   24) присвоюї вищў вўйськовў звання, вищў дипломатичнў ранги та ўншў
вищў спецўальнў звання ў класнў чини;
   25) нагороджуї державними нагородами; встановлюї президентськў
вўдзнаки та нагороджуї ними;
   26) приймаї рўшення про прийняття до громадянства Укра•ни та
припинення громадянства Укра•ни, про надання притулку в Укра•нў;
   27) здўйснюї помилування;
   28) створюї у межах коштўв, передбачених у Державному бюджетў
Укра•ни, для здўйснення сво•х повноважень консультативнў, дорадчў та
ўншў допомўжнў органи ў служби;
   29) пўдписуї закони, прийнятў Верховною Радою Укра•ни;
   30) маї право вето щодо прийнятих Верховною Радою Укра•ни законўв ўз
наступним поверненням •х на повторний розгляд Верховно• Ради Укра•ни;
   31) здўйснюї ўншў повноваження, визначенў Конституцўїю Укра•ни.
   Президент Укра•ни не може передавати сво• повноваження ўншим особам
або органам.
   Президент Укра•ни на основў та на виконання Конституцў• ў законўв
Укра•ни видаї укази ў розпорядження, якў ї обов'язковими до виконання на
територў• Укра•ни.
   Акти Президента Укра•ни, виданў в межах повноважень, передбачених
пунктами 3, 4, 5, 8, 10, 14, 15, 17, 18, 21, 22, 23, 24 цўї• статтў,
скрўплюються пўдписами Прем'їр-мўнўстра Укра•ни ў мўнўстра,
вўдповўдального за акт та його виконання.
   Стаття 107. Рада нацўонально• безпеки ў оборони Укра•ни ї
координацўйним органом з питань нацўонально• безпеки ў оборони при
Президентовў Укра•ни.
   Рада нацўонально• безпеки ў оборони Укра•ни координуї ў контролюї
дўяльнўсть органўв виконавчо• влади у сферў нацўонально• безпеки ў
оборони.
   Головою Ради нацўонально• безпеки ў оборони Укра•ни ї Президент
Укра•ни.
   Персональний склад Ради нацўонально• безпеки ў оборони Укра•ни формуї
Президент Укра•ни.
   До складу Ради нацўонально• безпеки ў оборони Укра•ни за посадою
входять Прем'їр-мўнўстр Укра•ни, Мўнўстр оборони Укра•ни, Голова Служби
безпеки Укра•ни, Мўнўстр внутрўшнўх справ Укра•ни, Мўнўстр закордонних
справ Укра•ни.
   У засўданнях Ради нацўонально• безпеки ў оборони Укра•ни може брати
участь Голова Верховно• Ради Укра•ни.
   Рўшення Ради нацўонально• безпеки ў оборони Укра•ни вводяться в дўю
указами Президента Укра•ни.
   Компетенцўя та функцў• Ради нацўонально• безпеки ў оборони Укра•ни
визначаються законом.
   Стаття 108. Президент Укра•ни виконуї сво• повноваження до вступу на
пост новообраного Президента Укра•ни.
   Повноваження Президента Укра•ни припиняються достроково у разў:
   1) вўдставки;
   2) неможливостў виконувати сво• повноваження за станом здоров'я;
   3) усунення з поста в порядку ўмпўчменту;
   4) смертў.
   Стаття 109. Вўдставка Президента Укра•ни набуваї чинностў з моменту
проголошення ним особисто заяви про вўдставку на засўданнў Верховно•
Ради Укра•ни.
   Стаття 110. Неможливўсть виконання Президентом Укра•ни сво•х
повноважень за станом здоров'я маї бути встановлена на засўданнў
Верховно• Ради Укра•ни ў пўдтверджена рўшенням, прийнятим бўльшўстю вўд
•• конституцўйного складу на пўдставў письмового подання Верховного Суду
Укра•ни - за зверненням Верховно• Ради Укра•ни, ў медичного висновку.
   Стаття 111. Президент Укра•ни може бути усунений з поста Верховною
Радою Укра•ни в порядку ўмпўчменту у разў вчинення ним державно• зради
або ўншого злочину.
   Питання про усунення Президента Укра•ни з поста в порядку ўмпўчменту
ўнўцўюїться бўльшўстю вўд конституцўйного складу Верховно• Ради Укра•ни.
   Для проведення розслўдування Верховна Рада Укра•ни створюї спецўальну
тимчасову слўдчу комўсўю, до складу яко• включаються спецўальний
прокурор ў спецўальнў слўдчў.
   Висновки ў пропозицў• тимчасово• слўдчо• комўсў• розглядаються на
засўданнў Верховно• Ради Укра•ни.
   За наявностў пўдстав Верховна Рада Укра•ни не менш як двома третинами
вўд •• конституцўйного складу приймаї рўшення про звинувачення
Президента Укра•ни.
   Рўшення про усунення Президента Укра•ни з поста в порядку ўмпўчменту
приймаїться Верховною Радою Укра•ни не менш як трьома четвертими вўд ••
конституцўйного складу пўсля перевўрки справи Конституцўйним Судом
Укра•ни ў отримання його висновку щодо додержання конституцўйно•
процедури розслўдування ў розгляду справи про ўмпўчмент та отримання
висновку Верховного Суду Укра•ни про те, що дўяння, в яких
звинувачуїться Президент Укра•ни, мўстять ознаки державно• зради або
ўншого злочину.
   Стаття 112. У разў дострокового припинення повноважень Президента
Укра•ни вўдповўдно до статей 108, 109, 110, 111 цўї• Конституцў•
виконання обов'язкўв Президента Укра•ни на перўод до обрання ў вступу на
пост нового Президента Укра•ни покладаїться на Прем'їр-мўнўстра Укра•ни.
Прем'їр-мўнўстр Укра•ни в перўод виконання ним обов'язкўв Президента
Укра•ни не може здўйснювати повноваження, передбаченў пунктами 2, 6, 8,
10, 11, 12, 14, 15, 16, 22, 25, 27 статтў 106 Конституцў• Укра•ни.

                            РОЗДЎЛ VI
     КАБЎНЕТ МЎНЎСТРЎВ УКРА°НИ. ЎНШЎ ОРГАНИ ВИКОНАВЧО° ВЛАДИ
   Стаття 113. Кабўнет Мўнўстрўв Укра•ни ї вищим органом у системў
органўв виконавчо• влади.
   Кабўнет Мўнўстрўв Укра•ни вўдповўдальний перед Президентом Укра•ни та
пўдконтрольний ў пўдзвўтний Верховнўй Радў Укра•ни у межах, передбачених
у статтях 85, 87 Конституцў• Укра•ни.
   Кабўнет Мўнўстрўв Укра•ни у сво•й дўяльностў керуїться Конституцўїю
ў законами Укра•ни, актами Президента Укра•ни.
   Стаття 114. До складу Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни входять
Прем'їр-мўнўстр Укра•ни, Перший вўце-прем'їр-мўнўстр, три
вўце-прем'їр-мўнўстри, мўнўстри.
   Прем'їр-мўнўстр Укра•ни призначаїться Президентом Укра•ни за
згодою бўльше нўж половини вўд конституцўйного складу Верховно•
Ради Укра•ни.
   Персональний склад Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни призначаїться
Президентом Укра•ни за поданням Прем'їр-мўнўстра Укра•ни.
   Прем'їр-мўнўстр Укра•ни керуї роботою Кабўнету Мўнўстрўв
Укра•ни, спрямовуї •• на виконання Програми дўяльностў Кабўнету
Мўнўстрўв Укра•ни, схвалено• Верховною Радою Укра•ни.
   Прем'їр-мўнўстр Укра•ни входить ўз поданням до Президента Укра•ни про
утворення, реорганўзацўю та лўквўдацўю мўнўстерств, ўнших центральних
органўв виконавчо• влади, в межах коштўв, передбачених Державним
бюджетом Укра•ни на утримання цих органўв.
   Стаття 115. Кабўнет Мўнўстрўв Укра•ни складаї повноваження перед
новообраним Президентом Укра•ни.
   Прем'їр-мўнўстр Укра•ни, ўншў члени Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни мають
право заявити Президентовў Укра•ни про свою вўдставку.
   Вўдставка Прем'їр-мўнўстра Укра•ни маї наслўдком вўдставку всього
складу Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни.
   Прийняття Верховною Радою Укра•ни резолюцў• недовўри Кабўнетовў
Мўнўстрўв Укра•ни маї наслўдком вўдставку Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни.
   Кабўнет Мўнўстрўв Укра•ни, вўдставку якого прийнято Президентом
Укра•ни, за його дорученням продовжуї виконувати сво• повноваження до
початку роботи новосформованого Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни, але не довше
нўж шўстдесят днўв.
   Прем'їр-мўнўстр Укра•ни зобов'язаний подати Президентовў Укра•ни
заяву про вўдставку Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни за рўшенням Президента
Укра•ни чи у зв'язку з прийняттям Верховною Радою Укра•ни резолюцў•
недовўри.
   Стаття 116. Кабўнет Мўнўстрўв Укра•ни:
   1) забезпечуї державний суверенўтет ў економўчну самостўйнўсть
Укра•ни, здўйснення внутрўшньо• ў зовнўшньо• полўтики держави, виконання
Конституцў• ў законўв Укра•ни, актўв Президента Укра•ни;
   2) вживаї заходўв щодо забезпечення прав ў свобод людини ў
громадянина;
   3) забезпечуї проведення фўнансово•, цўново•, ўнвестицўйно• та
податково• полўтики; полўтики у сферах працў й зайнятостў населення,
соцўального захисту, освўти, науки ў культури, охорони природи,
екологўчно• безпеки ў природокористування;
   4) розробляї ў здўйснюї загальнодержавнў програми економўчного,
науково-технўчного, соцўального ў культурного розвитку Укра•ни;
   5) забезпечуї рўвнў умови розвитку всўх форм власностў; здўйснюї
управлўння об'їктами державно• власностў вўдповўдно до закону;
   6) розробляї проект закону про Державний бюджет Укра•ни ў забезпечуї
виконання затвердженого Верховною Радою Укра•ни Державного бюджету
Укра•ни, подаї Верховнўй Радў Укра•ни звўт про його виконання;
   7) здўйснюї заходи щодо забезпечення обороноздатностў ў нацўонально•
безпеки Укра•ни, громадського порядку, боротьби зў злочиннўстю;
   8) органўзовуї ў забезпечуї здўйснення зовнўшньоекономўчно•
дўяльностў Укра•ни, митно• справи;
   9) спрямовуї ў координуї роботу мўнўстерств, ўнших органўв виконавчо•
влади;
   10) здўйснюї ўншў повноваження, визначенў Конституцўїю та законами
Укра•ни, актами Президента Укра•ни.
   Стаття 117. Кабўнет Мўнўстрўв Укра•ни в межах свої• компетенцў• видаї
постанови ў розпорядження, якў ї обов'язковими до виконання.
   Акти Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни пўдписуї Прем'їр-мўнўстр Укра•ни.
Нормативно-правовў акти Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни, мўнўстерств та ўнших
центральних органўв виконавчо• влади пўдлягають реїстрацў• в порядку,
встановленому законом.
   Стаття 118. Виконавчу владу в областях ў районах, мўстах Київў та
Севастополў здўйснюють мўсцевў державнў адмўнўстрацў•.
   Особливостў здўйснення виконавчо• влади у мўстах Київў та Севастополў
визначаються окремими законами Укра•ни.
   Склад мўсцевих державних адмўнўстрацўй формують голови мўсцевих
державних адмўнўстрацўй.
   Голови мўсцевих державних адмўнўстрацўй призначаються на посаду ў
звўльняються з посади Президентом Укра•ни за поданням Кабўнету Мўнўстрўв
Укра•ни.
   Голови мўсцевих державних адмўнўстрацўй при здўйсненнў сво•х
повноважень вўдповўдальнў перед Президентом Укра•ни ў Кабўнетом
Мўнўстрўв Укра•ни, пўдзвўтнў та пўдконтрольнў органам виконавчо• влади
вищого рўвня.
   Мўсцевў державнў адмўнўстрацў• пўдзвўтнў ў пўдконтрольнў радам у
частинў повноважень, делегованих •м вўдповўдними районними чи обласними
радами.
   Мўсцевў державнў адмўнўстрацў• пўдзвўтнў ў пўдконтрольнў органам
виконавчо• влади вищого рўвня.
   Рўшення голўв мўсцевих державних адмўнўстрацўй, що суперечать
Конституцў• та законам Укра•ни, ўншим актам законодавства Укра•ни,
можуть бути вўдповўдно до закону скасованў Президентом Укра•ни або
головою мўсцево• державно• адмўнўстрацў• вищого рўвня.
   Обласна чи районна рада може висловити недовўру головў вўдповўдно•
мўсцево• державно• адмўнўстрацў•, на пўдставў чого Президент Укра•ни
приймаї рўшення ў даї обгрунтовану вўдповўдь.
   Якщо недовўру головў районно• чи обласно• державно• адмўнўстрацў•
висловили двў третини депутатўв вўд складу вўдповўдно• ради, Президент
Укра•ни приймаї рўшення про вўдставку голови мўсцево• державно•
адмўнўстрацў•.
   Стаття 119. Мўсцевў державнў адмўнўстрацў• на вўдповўднўй територў•
забезпечують:
   1) виконання Конституцў• та законўв Укра•ни, актўв Президента
Укра•ни, Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни, ўнших органўв виконавчо• влади;
   2) законнўсть ў правопорядок; додержання прав ў свобод громадян;
   3) виконання державних ў регўональних програм соцўально-економўчного
та культурного розвитку, програм охорони довкўлля, а в мўсцях
компактного проживання корўнних народўв ў нацўональних меншин - також
програм •х нацўонально-культурного розвитку;
   4) пўдготовку та виконання вўдповўдних обласних ў районних бюджетўв;
   5) звўт про виконання вўдповўдних бюджетўв та програм;
   6) взаїмодўю з органами мўсцевого самоврядування;
   7) реалўзацўю ўнших наданих державою, а також делегованих
вўдповўдними радами повноважень.
   Стаття 120. Члени Кабўнету Мўнўстрўв Укра•ни, керўвники центральних
та мўсцевих органўв виконавчо• влади не мають права сумўщати свою
службову дўяльнўсть з ўншою роботою, крўм викладацько•, науково• та
творчо• у позаробочий час, входити до складу керўвного органу чи
наглядово• ради пўдприїмства, що маї на метў одержання прибутку.
   Органўзацўя, повноваження ў порядок дўяльностў Кабўнету Мўнўстрўв
Укра•ни, ўнших центральних та мўсцевих органўв виконавчо• влади
визначаються Конституцўїю ў законами Укра•ни.

                           РОЗДЎЛ VII
                           ПРОКУРАТУРА
   Стаття 121. Прокуратура Укра•ни становить їдину систему, на яку
покладаються:
   1) пўдтримання державного обвинувачення в судў;
   2) представництво ўнтересўв громадянина або держави в судў у
випадках, визначених законом;
   3) нагляд за додержанням законўв органами, якў проводять
оперативно-розшукову дўяльнўсть, дўзнання, досудове слўдство;
   4) нагляд за додержанням законўв при виконаннў судових рўшень у
кримўнальних справах, а також при застосуваннў ўнших заходўв примусового
характеру, пов'язаних з обмеженням особисто• свободи громадян.
   Стаття 122. Прокуратуру Укра•ни очолюї Генеральний прокурор Укра•ни,
який призначаїться на посаду за згодою Верховно• Ради Укра•ни та
звўльняїться з посади Президентом Укра•ни. Верховна Рада Укра•ни може
висловити недовўру Генеральному прокуроровў Укра•ни, що маї наслўдком
його вўдставку з посади.
   Строк повноважень Генерального прокурора Укра•ни - п'ять рокўв.
   Стаття 123. Органўзацўя ў порядок дўяльностў органўв прокуратури
Укра•ни визначаються законом.

                           РОЗДЎЛ VIII
                           ПРАВОСУДДЯ
   Стаття 124. Правосуддя в Укра•нў здўйснюїться виключно судами.
Делегування функцўй судўв, а також привласнення цих функцўй ўншими
органами чи посадовими особами не допускаються.
   Юрисдикцўя судўв поширюїться на всў правовўдносини, що виникають у
державў.
   Судочинство здўйснюїться Конституцўйним Судом Укра•ни та судами
загально• юрисдикцў•.
   Народ безпосередньо бере участь у здўйсненнў правосуддя через
народних засўдателўв ў присяжних.
   Судовў рўшення ухвалюються судами ўменем Укра•ни ў ї обов'язковими
до виконання на всўй територў• Укра•ни.
   Стаття 125. Система судўв загально• юрисдикцў• в Укра•нў будуїться за
принципами територўальностў ў спецўалўзацў•.
   Найвищим судовим органом у системў судўв загально• юрисдикцў• ї
Верховний Суд Укра•ни.
   Вищими судовими органами спецўалўзованих судўв ї вўдповўднў вищў
суди.
   Вўдповўдно до закону дўють апеляцўйнў та мўсцевў суди.
   Створення надзвичайних та особливих судўв не допускаїться.
   Стаття 126. Незалежнўсть ў недоторканнўсть суддўв гарантуються
Конституцўїю ў законами Укра•ни.
   Вплив на суддўв у будь-який спосўб забороняїться.
   Суддя не може бути без згоди Верховно• Ради Укра•ни затриманий чи
заарештований до винесення обвинувального вироку судом.
   Суддў обўймають посади безстроково, крўм суддўв Конституцўйного
Суду Укра•ни та суддўв, якў призначаються на посаду суддў вперше.
   Суддя звўльняїться з посади органом, що його обрав або призначив, у
разў:
   1) закўнчення строку, на який його обрано чи призначено;
   2) досягнення суддею шўстдесяти п'яти рокўв;
   3) неможливостў виконувати сво• повноваження за станом здоров'я;
   4) порушення суддею вимог щодо несумўсностў;
   5) порушення суддею присяги;
   6) набрання законно• сили обвинувальним вироком щодо нього;
   7) припинення його громадянства;
   8) визнання його безвўсно вўдсутнўм або оголошення померлим;
   9) подання суддею заяви про вўдставку або про звўльнення з посади за
власним бажанням.
   Повноваження суддў припиняються у разў його смертў.
   Держава забезпечуї особисту безпеку суддўв та •хнўх сўмей.
   Стаття 127. Правосуддя здўйснюють професўйнў суддў та, у визначених
законом випадках, народнў засўдателў ў присяжнў.
   Професўйнў суддў не можуть належати до полўтичних партўй та
профспўлок, брати участь у будь-якўй полўтичнўй дўяльностў, мати
представницький мандат, обўймати будь-якў ўншў оплачуванў посади,
виконувати ўншу оплачувану роботу, крўм науково•, викладацько• та
творчо•.
   На посаду суддў може бути рекомендований квалўфўкацўйною комўсўїю
суддўв громадянин Укра•ни, не молодший двадцяти п'яти рокўв, який маї
вищу юридичну освўту ў стаж роботи у галузў права не менш як три роки,
проживаї в Укра•нў не менш як десять рокўв та володўї державною мовою.
   Суддями спецўалўзованих судўв можуть бути особи, якў мають фахову
пўдготовку з питань юрисдикцў• цих судўв. Цў суддў вўдправляють
правосуддя лише у складў колегўй суддўв.
   Додатковў вимоги до окремих категорўй суддўв щодо стажу, вўку та •х
професўйного рўвня встановлюються законом.
   Захист професўйних ўнтересўв суддўв здўйснюїться в порядку,
встановленому законом.
   Стаття 128. Перше призначення на посаду професўйного суддў строком на
п'ять рокўв здўйснюїться Президентом Укра•ни. Всў ўншў суддў, крўм
суддўв Конституцўйного Суду Укра•ни, обираються Верховною Радою Укра•ни
безстроково, в порядку, встановленому законом.
   Голова Верховного Суду Укра•ни обираїться на посаду та звўльняїться з
посади шляхом таїмного голосування Пленумом Верховного Суду Укра•ни в
порядку, встановленому законом.
   Стаття 129. Суддў при здўйсненнў правосуддя незалежнў ў пўдкоряються
лише закону.
   Судочинство провадиться суддею одноособово, колегўїю суддўв чи судом
присяжних.
   Основними засадами судочинства ї:
   1) законнўсть;
   2) рўвнўсть усўх учасникўв судового процесу перед законом ў судом;
   3) забезпечення доведеностў вини;
   4) змагальнўсть сторўн та свобода в наданнў ними суду сво•х доказўв ў
у доведеннў перед судом •х переконливостў;
   5) пўдтримання державного обвинувачення в судў прокурором;
   6) забезпечення обвинуваченому права на захист;
   7) гласнўсть судового процесу та його повне фўксування технўчними
засобами;
   8) забезпечення апеляцўйного та касацўйного оскарження рўшення суду,
крўм випадкўв, встановлених законом;
   9) обов'язковўсть рўшень суду.
   Законом можуть бути визначенў також ўншў засади судочинства в судах
окремих судових юрисдикцўй.
   За неповагу до суду ў суддў виннў особи притягаються до юридично•
вўдповўдальностў.
   Стаття 130. Держава забезпечуї фўнансування та належнў умови для
функцўонування судўв ў дўяльностў суддўв. У Державному бюджетў Укра•ни
окремо визначаються видатки на утримання судўв.
   Для вирўшення питань внутрўшньо• дўяльностў судўв дўї суддўвське
самоврядування.
   Стаття 131. В Укра•нў дўї Вища рада юстицў•, до вўдання яко•
належить:
   1) внесення подання про призначення суддўв на посади або про
звўльнення •х з посад;
   2) прийняття рўшення стосовно порушення суддями ў прокурорами вимог
щодо несумўсностў;
   3) здўйснення дисциплўнарного провадження стосовно суддўв Верховного
Суду Укра•ни ў суддўв вищих спецўалўзованих судўв та розгляд скарг на
рўшення про притягнення до дисциплўнарно• вўдповўдальностў суддўв
апеляцўйних та мўсцевих судўв, а також прокурорўв.
   Вища рада юстицў• складаїться з двадцяти членўв. Верховна Рада
Укра•ни, Президент Укра•ни, з'•зд суддўв Укра•ни, з'•зд адвокатўв
Укра•ни, з'•зд представникўв юридичних вищих навчальних закладўв та
наукових установ призначають до Вищо• ради юстицў• по три члени, а
всеукра•нська конференцўя працўвникўв прокуратури - двох членўв Вищо•
ради юстицў•.
   До складу Вищо• ради юстицў• входять за посадою Голова Верховного
Суду Укра•ни, Мўнўстр юстицў• Укра•ни, Генеральний прокурор Укра•ни.

                            РОЗДЎЛ IХ
                  ТЕРИТОРЎАЛЬНИЙ УСТРЎЙ УКРА°НИ
   Стаття 132. Територўальний устрўй Укра•ни грунтуїться на засадах
їдностў та цўлўсностў державно• територў•, поїднання централўзацў• ў
децентралўзацў• у здўйсненнў державно• влади, збалансованостў
соцўально-економўчного розвитку регўонўв, з урахуванням •х ўсторичних,
економўчних, екологўчних, географўчних ў демографўчних особливостей,
етнўчних ў культурних традицўй.
   Стаття 133. Систему адмўнўстративно-територўального устрою Укра•ни
складають: Автономна Республўка Крим, областў, райони, мўста, райони в
мўстах, селища ў села.
   До складу Укра•ни входять: Автономна Республўка Крим, Вўнницька,
Волинська, Днўпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська,
Запорўзька, Ўвано-Франкўвська, Ки•вська, Кўровоградська, Луганська,
Львўвська, Микола•вська, Одеська, Полтавська, Рўвненська, Сумська,
Тернопўльська, Харкўвська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська,
Чернўвецька, Чернўгўвська областў, мўста Ки•в та Севастополь.
   Мўста Ки•в та Севастополь мають спецўальний статус, який визначаїться
законами Укра•ни.

                            РОЗДЎЛ Х
                    АВТОНОМНА РЕСПУБЛЎКА КРИМ
   Стаття 134. Автономна Республўка Крим ї невўд'їмною складовою
частиною Укра•ни ў в межах повноважень, визначених Конституцўїю Укра•ни,
вирўшуї питання, вўднесенў до •• вўдання.
   Стаття 135. Автономна Республўка Крим маї Конституцўю Автономно•
Республўки Крим, яку приймаї Верховна Рада Автономно• Республўки Крим та
затверджуї Верховна Рада Укра•ни не менш як половиною вўд
конституцўйного складу Верховно• Ради Укра•ни.
   Нормативно-правовў акти Верховно• Ради Автономно• Республўки Крим та
рўшення Ради мўнўстрўв Автономно• Республўки Крим не можуть суперечити
Конституцў• ў законам Укра•ни та приймаються вўдповўдно до Конституцў•
Укра•ни, законўв Укра•ни, актўв Президента Укра•ни ў Кабўнету Мўнўстрўв
Укра•ни та на •х виконання.
   Стаття 136. Представницьким органом Автономно• Республўки Крим ї
Верховна Рада Автономно• Республўки Крим.
   Верховна Рада Автономно• Республўки Крим у межах сво•х повноважень
приймаї рўшення та постанови, якў ї обов'язковими до виконання в
Автономнўй Республўцў Крим.
   Урядом Автономно• Республўки Крим ї Рада мўнўстрўв Автономно•
Республўки Крим. Голова Ради мўнўстрўв Автономно• Республўки Крим
призначаїться на посаду та звўльняїться з посади Верховною Радою
Автономно• Республўки Крим за погодженням ўз Президентом Укра•ни.
   Повноваження, порядок формування ў дўяльностў Верховно• Ради
Автономно• Республўки Крим ў Ради мўнўстрўв Автономно• Республўки Крим
визначаються Конституцўїю Укра•ни та законами Укра•ни,
нормативно-правовими актами Верховно• Ради Автономно• Республўки Крим з
питань, вўднесених до •• компетенцў•.
   Правосуддя в Автономнўй Республўцў Крим здўйснюїться судами, що
належать до їдино• системи судўв Укра•ни.
   Стаття 137. Автономна Республўка Крим здўйснюї нормативне регулювання
з питань:
   1) сўльського господарства ў лўсўв;
   2) мелўорацў• ў кар'їрўв;
   3) громадських робўт, ремесел та промислўв; благодўйництва;
   4) мўстобудування ў житлового господарства;
   5) туризму, готельно• справи, ярмаркўв;
   6) музе•в, бўблўотек, театрўв, ўнших закладўв культури,
ўсторико-культурних заповўдникўв;
   7) транспорту загального користування, автошляхўв, водопроводўв;
   8) мисливства, рибальства;
   9) санўтарно• ў лўкарняно• служб.
   З мотивўв невўдповўдностў нормативно-правових актўв Верховно• Ради
Автономно• Республўки Крим Конституцў• Укра•ни та законам Укра•ни
Президент Укра•ни може зупинити дўю цих нормативно-правових актўв
Верховно• Ради Автономно• Республўки Крим з одночасним зверненням до
Конституцўйного Суду Укра•ни щодо •х конституцўйностў.
   Стаття 138. До вўдання Автономно• Республўки Крим належить:
   1) призначення виборўв депутатўв Верховно• Ради Автономно• Республўки
Крим, затвердження складу виборчо• комўсў• Автономно• Республўки Крим;
   2) органўзацўя та проведення мўсцевих референдумўв;
   3) управлўння майном, що належить Автономнўй Республўцў Крим;
   4) розроблення, затвердження та виконання бюджету Автономно•
Республўки Крим на основў їдино• податково• ў бюджетно• полўтики
Укра•ни;
   5) розроблення, затвердження та реалўзацўя програм Автономно•
Республўки Крим з питань соцўально-економўчного та культурного
розвитку, рацўонального природокористування, охорони довкўлля -
вўдповўдно до загальнодержавних програм;
   6) визнання статусу мўсцевостей як курортўв; встановлення зон
санўтарно• охорони курортўв;
   7) участь у забезпеченнў прав ў свобод громадян, нацўонально•
злагоди, сприяння охоронў правопорядку та громадсько• безпеки;
   8) забезпечення функцўонування ў розвитку державно• та нацўональних
мов ў культур в Автономнўй Республўцў Крим; охорона ў використання
пам'яток ўсторў•;
   9) участь у розробленнў та реалўзацў• державних програм повернення
депортованих народўв;
   10) ўнўцўювання введення надзвичайного стану та встановлення зон
надзвичайно• екологўчно• ситуацў• в Автономнўй Республўцў Крим або в
окремих •• мўсцевостях.
   Законами Укра•ни Автономнўй Республўцў Крим можуть бути делегованў
також ўншў повноваження.
   Стаття 139. В Автономнўй Республўцў Крим дўї Представництво
Президента Укра•ни, статус якого визначаїться законом Укра•ни.

                            РОЗДЎЛ ХI
                     МЎСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ
   Стаття 140. Мўсцеве самоврядування ї правом територўально• громади -
жителўв села чи добровўльного об'їднання у сўльську громаду жителўв
кўлькох сўл, селища та мўста - самостўйно вирўшувати питання мўсцевого
значення в межах Конституцў• ў законўв Укра•ни.
   Особливостў здўйснення мўсцевого самоврядування в мўстах Київў та
Севастополў визначаються окремими законами Укра•ни.
   Мўсцеве самоврядування здўйснюїться територўальною громадою в
порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так ў через органи
мўсцевого самоврядування: сўльськў, селищнў, мўськў ради та •х виконавчў
органи.
   Органами мўсцевого самоврядування, що представляють спўльнў ўнтереси
територўальних громад сўл, селищ та мўст, ї районнў та обласнў ради.
   Питання органўзацў• управлўння районами в мўстах належить до
компетенцў• мўських рад.
   Сўльськў, селищнў, мўськў ради можуть дозволяти за ўнўцўативою
жителўв створювати будинковў, вуличнў, квартальнў та ўншў органи
самоорганўзацў• населення ў надўляти •х частиною власно• компетенцў•,
фўнансўв, майна.
   Стаття 141. До складу сўльсько•, селищно•, мўсько• рад входять
депутати, якў обираються жителями села, селища, мўста на основў
загального, рўвного, прямого виборчого права шляхом таїмного голосування
строком на чотири роки.
   Територўальнў громади на основў загального, рўвного, прямого
виборчого права шляхом таїмного голосування обирають строком на чотири
роки вўдповўдно сўльського, селищного та мўського голову, який очолюї
виконавчий орган ради та головуї на •• засўданнях.
   Статус голўв, депутатўв ў виконавчих органўв ради та •хнў
повноваження, порядок утворення, реорганўзацў•, лўквўдацў• визначаються
законом.
   Голова районно• та голова обласно• ради обираються вўдповўдною радою
ў очолюють виконавчий апарат ради.
   Стаття 142. Матерўальною ў фўнансовою основою мўсцевого
самоврядування ї рухоме ў нерухоме майно, доходи мўсцевих бюджетўв, ўншў
кошти, земля, природнў ресурси, що ї у власностў територўальних громад
сўл, селищ, мўст, районўв у мўстах, а також об'їкти •хньо• спўльно•
власностў, що перебувають в управлўннў районних ў обласних рад.
   Територўальнў громади сўл, селищ ў мўст можуть об'їднувати на
договўрних засадах об'їкти комунально• власностў, а також кошти бюджетўв
для виконання спўльних проектўв або для спўльного фўнансування
(утримання) комунальних пўдприїмств, органўзацўй ў установ, створювати
для цього вўдповўднў органи ў служби.
   Держава бере участь у формуваннў доходўв бюджетўв мўсцевого
самоврядування, фўнансово пўдтримуї мўсцеве самоврядування. Витрати
органўв мўсцевого самоврядування, що виникли внаслўдок рўшень органўв
державно• влади, компенсуються державою.
   Стаття 143. Територўальнў громади села, селища, мўста безпосередньо
або через утворенў ними органи мўсцевого самоврядування управляють
майном, що ї в комунальнўй власностў; затверджують програми
соцўально-економўчного та культурного розвитку ў контролюють •х
виконання; затверджують бюджети вўдповўдних
адмўнўстративно-територўальних одиниць ў контролюють •х виконання;
встановлюють мўсцевў податки ў збори вўдповўдно до закону; забезпечують
проведення мўсцевих референдумўв та реалўзацўю •х результатўв;
утворюють, реорганўзовують та лўквўдовують комунальнў пўдприїмства,
органўзацў• ў установи, а також здўйснюють контроль за •х дўяльнўстю;
вирўшують ўншў питання мўсцевого значення, вўднесенў законом до •хньо•
компетенцў•.
   Обласнў та районнў ради затверджують програми соцўально-економўчного
та культурного розвитку вўдповўдних областей ў районўв та контролюють •х
виконання; затверджують районнў ў обласнў бюджети, якў формуються з
коштўв Державного бюджету для •х вўдповўдного розподўлу мўж
територўальними громадами або для виконання спўльних проектўв та з
коштўв, залучених на договўрних засадах з мўсцевих бюджетўв для
реалўзацў• спўльних соцўально-економўчних ў культурних програм, та
контролюють •х виконання; вирўшують ўншў питання, вўднесенў законом до
•хньо• компетенцў•.
   Органам мўсцевого самоврядування можуть надаватися законом окремў
повноваження органўв виконавчо• влади. Держава фўнансуї здўйснення цих
повноважень у повному обсязў за рахунок коштўв Державного бюджету
Укра•ни або шляхом вўднесення до мўсцевого бюджету у встановленому
законом порядку окремих загальнодержавних податкўв, передаї органам
мўсцевого самоврядування вўдповўднў об'їкти державно• власностў.
   Органи мўсцевого самоврядування з питань здўйснення ними повноважень
органўв виконавчо• влади пўдконтрольнў вўдповўдним органам виконавчо•
влади.
   Стаття 144. Органи мўсцевого самоврядування в межах повноважень,
визначених законом, приймають рўшення, якў ї обов'язковими до виконання
на вўдповўднўй територў•.
   Рўшення органўв мўсцевого самоврядування з мотивўв •х невўдповўдностў
Конституцў• чи законам Укра•ни зупиняються у встановленому законом
порядку з одночасним зверненням до суду.
   Стаття 145. Права мўсцевого самоврядування захищаються в судовому
порядку.
   Стаття 146. Ўншў питання органўзацў• мўсцевого самоврядування,
формування, дўяльностў та вўдповўдальностў органўв мўсцевого
самоврядування визначаються законом.

                           РОЗДЎЛ ХII

 

 Назад 1 2 3 4 · 5 · 6 7 8 9 10 Далее 

© 2008 «Законодательные акты»
Все права на размещенные на сайте материалы принадлежат их авторам.
Hosted by uCoz